Effektivare hamnar med snabbsvängande truckar

Företaget TTS Port Equipment i Göteborg utvecklar nu containerbärare för hamnar med elmotordrivna hjulpar. Dessa kan styras individuellt med hjälp av automatik, vilket ger betydligt snävare svängradie än vad som varit möjligt tidigare.
– Den största kostnaden i en containerhamn är markytan, konstaterar Michel Lyrstrand, TTS. Miljön tjänar på den nya tekniken, eftersom transporterna i genomsnitt blir betydligt kortare, samtidigt som containerhamnar kan byggas med en betydligt effektivare markanvändning. Och man kan ta bort en mängd dieselmotorer.

Att komma bort från den i hamnar annars dominerande dieseldriften vore en betydande miljövinst. Kan man driva elmotorerna med förnyelsebar el, kan hamnarna bli väldigt mycket bättre i fråga om både lokal miljöpåverkan och koldioxidutsläpp.

– Dieseldriften är en grundsten i det dåliga miljörykte som finns kring hamn- och sjöfartsverksamhet, konstaterade Michel Lyrstrand.

Effektivare blir de nya fordonen också genom att de laddas upp med en snabb version av trådlös energiöverföring, och är försedda med så kallade superkondensatorer. Därmed kan de laddas på några sekunder upp till någon minut vid stopp som de gör av andra skäl. Superkondensatorerna har dessutom extremt lång livslängd jämfört med konventionella batterier, vilket ger bra resursutnyttjande.

­ – Vi på TTS vill gärna ta åt oss en del av äran för att ha tagit upp miljöaspekterna i containerhanteringen, säger Michel Lyrstrand. För ett år sedan existerade inte den frågan, i dag är den med i alla diskussioner i branschen.

Michel Lyrstrand var en av föredragshållarna vid ett seminarium i Göteborg den 10 september, arrangerat av mjukvaruföretaget Autodesk. Målet med seminariet var att visa hur datastödd konstruktion och simuleringar gör det lättare att ta fram nya tekniska lösningar.

Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>