"Nu finns chans att byta till uthålligt"

Wallentin vid Scanpack 09– Om inte Billerud och FibreForm fanns skulle det knappt finnas något nytänkande alls på förpacknings-
marknaden, menade den kände förpackningsgurun Lars Wallentin när han höll seminarium vid Scanpack i Göteborg.
Skälet till att Lars Wallentin var så glad över FibreForm var att formgivarna nu har fått en förpackning som kan utformas på en mängd sätt, och därför kan ge förpackningar som anpassas till produkten.
– Tidigare har man bara kunnat göra detta med plast, nu kan man göra det med ett material som är förnyelsebart och naturligt, och därför uppfattas mer positivt av många människor i dag, konstaterade Lars Wallentin.

Bildtext: Lars Wallentin berättade för en fullsatt seminariepublik att förpackningar måste bli bättre på att sälja produkten. Billeruds nya produkt FibreForm ger bra möjligheter att utforma förpackningar på ett unikt sätt.

Lars Wallentin var inte bara artig mot seminariearrangören Billerud, han var rejält arg på det som han uppfattade som feltänk hos marknadsförare och formgivare.
– Man lägger ner enorma pengar på annonser, i stället för att ge förpackningen säljsignaler, ett ”reason-to-buy”. De flesta förpackningar är bara bra på att skydda innehållet, en del har också bra information om produkten. Men med modern teknik kan man göra förpackningar som visar upp produkten, genom fönster eller genom att förpackningen är delvis öppen. Kombinerat med ett budskap som kommunicerar, inte bara informerar, kan man få konsumenten att välja sin produkt framför andra. Eller sälja mer. Men vi måste vara mer kreativa än hittills.

Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>